Nieuws van Eckhardt Fotografie

Fotojournalisten leggen redacties foto-lam

Fotoloze vrijdag

Ruim 450 fotojournalisten leggen die dag hun werk neer en voeren die dag actie samen met de NVJ/NVF, omdat ze meer waardering voor hun vak én toekomstbestendige tarieven willen. De redacties van Nederlandse (nieuws)media hoeven vrijdag 25 januari niet te rekenen op actueel beeldmateriaal. 

De fotojournalisten vrezen dat, als het zo doorgaat, fotojournalistiek over tien jaar nog slechts een veredelde hobby is.

De actie wordt gesteund door tal van internationale journalistieke organisaties, zoals de NUJ in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, de Europese Federatie van Journalisten EFJ en de vakbond FNV. 

De actie is gericht tegen alle media die ondermaatse tarieven voor nieuwsfoto’s betalen. De fotojournalisten hebben drie eisen: ze willen dat online tarieven gelijk worden gesteld aan de tarieven voor plaatsing van hun foto in print, meer zeggenschap over het auteursrecht van hun eigen foto’s en ze willen een indexatie van de tarieven met 14% (inflatiecorrectie vanaf 2010).

Actie voor de deur van het ANP/HH

Niet alleen leveren de fotojournalisten op vrijdag 25 januari geen beeldmateriaal aan, op deze dag voeren zij ook actie voor de deur voor het ANP/HH (het grootste fotopersbureau van Nederland en inmiddels eigendom van John de Mol) in Den Haag. Ze overhandigen de directie van het ANP/HH een advertentie met de namen van alle deelnemende fotojournalisten, waaronder Zilveren Camera-winnaars. Deze advertentie staat op vrijdag ook in een aantal landelijke dagbladen. Hiernaast poseren de actievoerders bij een groot doek met daarop de tekst: ‘Fotojournalistiek heeft een prijs!’.

50% spreekt zich uit

In Nederland zijn rond de 1000 fotojournalisten. Dit betekent dus dat ongeveer 50% van hen zich durft uit te spreken voor toekomstbestendige tarieven en meer zeggenschap.

Datum: vrijdag 25 januari 
Tijdstip: 10.00 – 12.00 uur 
Locatie: ANP, Prinses Margrietplantsoen, Den Haag (net om de hoek van de hoofdingang van WTC)

#FotolozeVrijdag

Ook op social media laten de fotojournalisten op vrijdag 25 januari van zich horen. Deelnemende actievoerders posten die dag op hun eigen social kanalen een zwart beeld met daarbij de vraag ‘De toekomst van nieuws in beeld?’ Hierbij gebruiken ze de hashtags #fotojournalistiekheefteenprijs en #FotolozeVrijdag

Uniek voor Nederland

Rosa Garcia Lopez, secretaris bij de NVJ/NVF zegt over de actie: ‘Het is uniek voor Nederland dat zoveel zelfstandigen samen opkomen voor hun gezamenlijke belangen. En terecht, de tarieven zijn te laag. Vooral het gelijk stellen van online tarieven aan printtarieven is broodnodig. Media zeggen zelf dat over een paar jaar alles alleen nog online gaat. De onlinetarieven zijn een fractie van de huidige, ook te lage, printtarieven, soms maar 15 euro per foto. Hier moeten we toekomstbestendige afspraken over maken. Ook moeten fotojournalisten meer zeggenschap krijgen over hun auteursrecht en zelf hun foto’s kunnen doorverkopen aan andere media, juist ook in de periode kort na plaatsing, als nieuwsfoto’s de meeste waarde vertegenwoordigen. Nu is doorverkopen in die eerste periode vaak onmogelijk. Fotografen zijn echte vakmensen die moeten ook als zodanig worden beloond!’

Fantastisch vak

Fotojournalist Jeroen Jumelet doet mee aan de actie. ‘Mijn vak is fantastisch. Ik geniet van elke werkdag. In combinatie met commerciële klussen lukt het me nu nog om van de fotojournalistiek te leven. Wanneer de tarieven echter nog verder verlaagd worden, gaat dat niet meer lukken. Ik doe elke dag mijn uiterste best om kwaliteit te leveren. En daar vraag ik simpelweg voor te worden beloond met eerlijke tarieven. Normale en fatsoenlijke tarieven die we ook aan de metselaar of loodgieter betalen, wanneer die in ons huis kwaliteit komt leveren. En dat vinden we héél normaal. We vragen dus helemaal niks geks.’

Fotojournalistiek wordt een bijbaan

Ook fotojournalist Bart Maat doet mee aan de actie: ‘Mediabedrijven die een fotograaf inhuren hebben de verantwoordelijkheid om een redelijk tarief te betalen. Er zijn nauwelijks fotojournalisten die kunnen rondkomen van enkel de fotojournalistiek. Daardoor wordt het vak van fotojournalist steeds meer een bijbaan. Ik vind het droevig om te zien dat zo’n mooi en belangrijk beroep aan het verdwijnen is. Daarom ben ik blij dat zoveel collega’s deze actie steunen. Nu kunnen we eindelijk een vuist maken en mediabedrijven wijzen op hun verantwoordelijkheid.’

Vervolgacties

In de week na 25 januari voeren fotojournalisten op een soortgelijke manier actie bij andere mediabedrijven: 
– Dinsdag 29 januari bij de Persgroep van 08.30 uur tot 10.00 uur, Jacob Bontiusplaats 9, Amsterdam
– Woensdag 30 januari bij Sanoma van 08.30 uur tot 10.00 uur, Capellalaan 65, Hoofddorp
– Donderdag 31 januari bij TMG van 08.30 uur tot 10.00 uur, Basisweg 30, Amsterdam

Bron: FNV, Rogier Esselbrugge