Nieuws van Eckhardt Fotografie

Jaaroverzicht 2018

jaaroverzicht 2018 Eckhardt Fotografie

Welke foto’s ga je selecteren voor een jaaroverzicht als je meer dan 16.000 bewerkte foto’s gemaakt hebt dit jaar? Een lastige keuze om de mooiste of de meest betekenisvolle te selecteren want we zijn niet alleen trots op ons werk maar hebben ook enorm betekenisvolle foto’s gemaakt. Niet alleen voor de persoon of personen zelf maar zeker ook voor ons. We vinden het nu eenmaal geweldig om met veel gevoel te fotograferen.

Deze foto weerspiegelt ons jaar wel redelijk in dat opzicht. Om te beginnen staat er o.a. onze laatste sportfoto op. Na de invoering van de nieuwe privacywet moeten we meer nadenken wie er op een foto mag staan dan hoe we de foto moeten maken. Daar kunnen we helaas geen energie meer insteken.

In ons jaaroverzicht mag de artistieke fotografie natuurlijk niet ontbreken. We hebben vele mooie opdrachten mogen doen. Niet alleen in onze thuisstudio maar ook, door de mooie en lange zomer, in de buitenlucht. Prachtige beelden die we begrijpelijkerwijs niet altijd op onze website mogen laten zien. In het jaaroverzicht een foto van die drukke zenuwachtige dame die het zo eng vond om voor onze camera te staan maar uiteindelijk vol trots het resultaat aan haar vriend kon laten zien.

In het overzicht ook een prachtige foto van moeder en dochter. Na de zwangerschapsshoot mochten we ook de newborn fotoshoot doen bij dit leuke jonge gezin. Het deed ons veel verdriet niet veel later te horen dat dit jonge gezin uit elkaar is gegaan. Als ervaringsdeskundigen weten we dat er in zo’n situatie alleen maar verliezers zijn…..

Zwangerschapsfotografie was samen met artistieke fotografie wel de hoofdmoot van onze fotografie in 2018. De foto van het prachtige blonde haar blijft ons bij, net als die leuke dame die na de zwangerschapstest besloot er voor te gaan, ook al was er geen partner in beeld. Die andere betekenisvolle foto in het jaaroverzicht is van de dikke buik van mama en een emotionele papa. Dit leuke stel gaan we in 2019 nog terug zien voor hun bruidsreportage. De andere zwangerschapsfoto is gemaakt in Clingendael en dat was maar net aan. Binnen een week na de fotoshoot kwam de baby veel te vroeg, maar gelukkig wel helemaal gezond, ter wereld.

Door de mooie zomer hebben we dit jaar ook veel fotoshoots mogen maken in de buitenlucht. De Haagse parken, de duinen en het prachtige strand waren uiteraard erg populair. Ideaal om toch groepsfoto’s te kunnen aanbieden want onze kleine fotostudio is voor drie volwassen eigenlijk al te klein.

Onze vriend Benji staat in de rechter bovenhoek. Als boezemvriend van onze jongste zoon Nolan mag hij natuurlijk niet ontbreken in ons jaaroverzicht. Niet in de laatste plaats omdat wij sinds de zwangerschapsshoot van zijn mama en papa een warme band hebben opgebouwd met dit leuke gezin en dan druk ik me heel voorzichtig uit want met name de dames spreken elkaar sindsdien echt elke dag!

Onze kinderen moeten natuurlijk ook in dit jaaroverzicht. Dit jaar was het vooral erg lastig om een dergelijke teamfoto te maken. Oudste zoon Colin is voor het laatste jaar wederom 7 maanden in Italië geweest om te werken in een Duits 5-sterren resort. Elke foto die we hebben van dit lekkere stel wordt dan ook extra gekoesterd. In 2019 kunnen we gelukkig veel meer van dit soort foto’s maken!

Tot slot van dit jaaroverzicht natuurlijk de bruidsfotografie. We mochten weer een aantal mooie bruidsreportage verzorgen die onderling enorm van elkaar verschilden. Dat is vanzelfsprekend niet meer dan logisch. We hebben dit jaar eindelijk eens een fotoreportage kunnen maken in de Japanse Tuin van Clingendael tijdens de bloei van de Rododendrons. Prachtige kleuren op de foto’s en een bruidspaar die het niet droog hield tijdens de ceremonie. Ook is er een bruidspaar geweest die ons een aantal keer in tranen kreeg van emotie. Pakkende beelden mochten wij maken van een prachtig stel en hun beide families in o.a. kasteel Duivenvoorde. Vincent, je speech zit nog steeds in onze oren!

We moeten toegeven dat het een erg kort jaaroverzicht van 2018 is. Het konden ook zomaar andere foto’s zijn. Met ruim 16.000 foto’s hebben we een enorme keuze maar dat maakt een selectie dan ook zo lastig. We hebben ook enorm veel prachtige foto’s die we niet mogen publiceren en dat respecteren wij natuurlijk ook. We hebben ook flink wat bedrijfsfotografie gedaan maar als we daar een selectie van maken is net appels met peren vergelijken. Het zelfde geldt voor de paar evenementen die we in opdracht mochten maken. Ook door de nieuwe privacywet kunnen we hierdoor niet altijd foto’s plaatsen op onze website of social media. Niet zozeer omdat de personen op de foto het weigeren maar omdat we geen toestemming kunnen vragen omdat we de persoon in kwestie niet kennen.

Missen we dan nog wat? Ja, best een heleboel als we het over de details gaan hebben. Afgelopen jaar hebben we ook meer dan een half jaar met veel liefde en passie gefotografeerd bij Creative Cosmetics, hebben we workshops fotografie voor beginners gegeven, is de WorkshopWalk geïntroduceerd, zijn we gestart met vloggen en hebben we zelf, zoals elk jaar weer allebei een aantal interessante cursussen en workshops gevolgd om onze fotografiekennis weer verder uit te bouwen en te verbeteren. Een fotograaf is nooit uitgeleerd!

Ja, eigenlijk zijn we 24/7 met fotografie bezig geweest. Maar…. dat gaat in 2019 toch echt veranderen!

Misschien ook interessant: