Je eigen kenmerkende stijl van fotografie

Artistieke fotografie door Eckhardt Fotografie in Den Haag

Heb jij al een eigen stijl van fotograferen? Een eigen stijl is natuurlijk iets wat elke fotograaf wil. Maar hoe ontwikkel je nou zo’n stijl die helemaal eigen is en bij jou past?

Hoe je tot je eigen stijl komt verschilt natuurlijk per persoon. De ene persoon heeft aan het begin al meteen een eigen stijl te pakken, bij de andere persoon kost het jaren van fotograferen voor er een duidelijke stijl ontstaat. Of het nou lang of kort duurt, een eigen stijl is wel essentieel als fotograaf. Zeker in deze tijd, waarin iedereen ‘fotograaf’ is, is het belangrijk dat je er uit springt met een eigen, unieke stijl. Hoe meer je fotografeert, hoe beter je leert kijken, leert werken met het licht, en leert wat voor jou fijn werkt. Heel veel fotograferen is echt noodzakelijk als je je eigen stijl wilt vinden.

De basis is het belangrijkste

Het klinkt zo simpel maar veel amateur fotografen slaan deze belangrijke stap over en denken het wel te weten. De basis van de fotografie is echt iets anders dan je fototoestel weten te bedienen. Met de basis van de fotografie bedoelen wij altijd het blindelings kunnen instellen van de sluitertijd, diafragma en ISO in elke situatie, in elk weertype en ongeacht met welk objectief of toestel. Precies weten welke instellingen je moet gebruiken voor welke foto en weten welk resultaat je wilt behalen met een bepaalde compositie. Een fotograaf beheerst niet alleen de belichtingsdriehoek maar denkt in termen van compositie op basis van de meest gebruikte compositieregels in de fotografie.

Scheefgroei

Niets is zo veranderd als de fotografie in de laatste jaren van de digitalisering. De opkomst van de betaalbare spiegelreflexcamera zorgt er voor dat de verkoop enorm is gestegen en waardoor veel eigenaren van zo’n camera zich ‘fotograaf’ noemen. Ook als ze zelfs alleen maar op de automatische stand van het fototoestel fotograferen en geen idee hebben welke instellingen gebruikt zijn voor een foto. Er zijn zelfs ‘fotografen’ die op deze manier denken geld te kunnen vragen door fotoshoots aan te bieden.

Gelukkig zien we ook een hele andere kant en dat is de kant van serieuze amateurfotografen die zich enorm gaan verdiepen in de fotografie. Tijdens onze workshops komen we vaak dit soort ambitieuze amateurfotografen tegen die alles willen weten. Niet alleen over hun toestel maar vooral over de techniek in de fotografie en de vele soorten compositieregels. Uiteraard dit alles wel in begrijpelijk Nederlands. Deze groep amateurfotografen koesteren wij altijd en die helpen we graag een stapje verder. Het aanbod van de veel soorten fotocursussen groeit dan ook nog steeds zodat deze groep fotografen zichzelf kunnen blijven door ontwikkelen.

Ook wij volgen beide elk jaar verschillende cursussen om onszelf te kunnen ontwikkelen. Het is echt een must voor elke fotograaf om de ontwikkelingen niet alleen op de voet te volgen maar ook jezelf eigen te maken. Stilstand is achteruitgang en dat geldt zeker in de fotografie waar techniek en apparatuur constant wordt verbeterd.

Imiteer niet, maar laat je inspireren

Het is heel verleidelijk. Dat hoef je ons niet te vertellen. We zien de meest vreemde voorbeelden met regelmaat op Facebook voorbij komen of ze worden ons toegestuurd. Je ziet iets bij een ander, en je denkt ‘Oh mijn god dat wil ik’. Vervolgens probeer je je foto’s weken lang precies zo te maken als die andere fotograaf, wat natuurlijk niet lukt, en dat levert frustraties op. Na een paar weken kom je weer een andere fotograaf tegen die óók iets moois heeft, en vervolgens probeer je dat weer na te maken.

Je snapt het misschien zelf al wel, dit werkt niet echt. Een andere fotograaf exact nadoen is niet echt slim. Buiten dat, als je imiteert ben je weer niet uniek en mis je juist het punt van een eigen stijl. Je kunt beter een moodboard maken van alle fotografen die jij heel erg goed vindt, en je door hen allen laten inspireren. Veel fotografen gegeven ook workshops waarbij hij of zij je op weg helpt om te fotograferen zoals zij. Hierin investeren is nooit weggegooid geld!

Onze eigen kenmerkende stijl zorgt voor ons voor een klantenkring die bewust kiest voor onze manier van fotografie. Dat zien we vooral terug bij onze vraag naar zwangerschapsshoots en artistieke fotografie. Subtiel spelen met studiolicht en schaduw. Deze manier van fotografie is inmiddels kenmerkend voor ons en daar zijn we best een beetje trots op.