Fotografie tipsNieuws van Eckhardt Fotografie

Meer megapixels, betere foto’s?

Hoe meer megapixels des te beter je foto? Hoe zat het ook alweer? In elke workshop bij ons komt het wel weer ter sprake. Aangezien de megapixelrace nog steeds niet lijkt te zijn opgehouden onder concurrerende cameramerken leek het mij handig om weer eens wat oude koeien uit de sloot te halen. Veel mensen die beginnen met fotograferen denken namelijk nog steeds dat meer megapixels ook een betere foto oplevert, maar is dat ook echt zo?

Hoeveel megapixels heb je nodig?

De race om de meeste megapixels op je sensor heeft inmiddels de 50Mp al overschreden. Is het dan ook echt zo dat je dat verschil kunt zien in een foto? In zekere zin wel, maar het verschil tussen 12 en 24 megapixels kun je op een normale A4 afdruk niet zien. De kwaliteit van je camera en je lens zijn op dat moment van grotere invloed dan het aantal megapixels. Wil je echter haarscherpe afdrukken laten maken die groter zijn dan het A0 formaat dan komen die extra megapixels wel van pas. Let wel: we hebben het hier in centimeters over 118,9 x 84,1 cm!

Een foto is namelijk opgebouwd uit miljoenen beeldpuntjes (pixels). In principe geldt hoe meer puntjes hoe beter de foto, maar het menselijk oog kan die verschillen al moeilijk waarnemen boven 150 puntjes per inch, ook wel 150 dpi. Dpi staat voor dots per inch (1 inch = 2,54 cm), waarbij 300 dpi geldt als de allerbeste fotokwaliteit. Wil je dus een superscherpe foto hebben, die ook van dichtbij nog geen zichtbare pixels laat zien, kies dan voor 300dpi. Bekijk je bijvoorbeeld een reclameposter in een bushokje van dichtbij, dan zal je zien dat deze is opgebouwd uit verschillende gekleurde vlakjes. Als je deze foto van een afstandje bekijkt lijkt het gewoon een scherpe afbeelding.

Waarom besteden we er dan toch zoveel aandacht aan?

Dit komt door de megapixelhype die wij als consument zelf hebben gecreëerd en vooral door fabrikanten enorm wordt gevoed. Veel megapixels hebben voor een professionele fotograaf echt wel voordelen, maar een consument heeft aan 12 megapixels echt wel voldoende. Maar zolang wij denken dat meer megapixels ook betere foto’s oplevert zal de megapixelrace nog wel even voort duren. Zelfs mobiele telefoons moeten zo nodig steeds meer megapixel camera’s in huis hebben willen ze als ‘goed’ bestempeld worden.

De nadelen van veel megapixels

Een van de grootste nadelen aan meer megapixels is dat je geheugenkaartje sneller vol zit. Geheugenkaartjes zijn tegenwoordig niet zo duur meer dus dat probleem lijkt zichzelf al snel op te lossen. Daarnaast vragen de 50Mp foto’s echter veel meer opslagruimte en rekenkracht van je computer en computers zijn nu niet bepaald goedkoop te noemen. Een grote ergernis is dan ook vaak dat iemand na het kopen van een 50Mp camera tot de ontdekking komt dat de nabewerking op de computer ineens 3× zoveel tijd in beslag neemt als voorheen met zijn oude 12Mp camera. En geloof ons….. dat kan echt heeeel irritant zijn 🙂

Waar let je op als het niet om megapixels gaat?

De lens, de software op de camera en de grootte van de beeldsensor zijn belangrijker. Maar de belangrijkste factor ben je zelf, de fotograaf. Over het maken van een mooie foto zijn genoeg boeken volgeschreven. We beperken ons hier dus even tot de eigenschappen van de camera. Voor veel mensen zijn de technische specificaties van een camera “abracadabra”. Je kunt vaak nog wel de grootte van de sensor ontrafelen, maar om de kwaliteit van de lens of de te kiezen software te bepalen kan best lastig zijn.

Mijn advies is dan ook om jezelf eerst goed in te lezen in de verschillende cameramodellen die je op het oog hebt en je vervolgens goed te laten informeren bij een fotovakhandel. Zij kunnen je alles vertellen over de verschillen tussen de grootte van de sensor en de voor- en nadelen die daarmee gepaard gaan.

Een ‘slechte fotocamera’ bestaat niet meer of worden in ieder geval net meer verkocht. ‘Slechte fotografen’ zijn er genoeg. Vooral fotografen die zich fotografen noemen omdat ze een fototoestel hebben maar geen enkele opleiding, cursus of zelfs maar een workshop hebben gevolgd. Deze laatste categorie fotografen kunnen wij niet serieus nemen. Zeker niet als ze het bestaan van onze eigen workshops kennen maar niet deelnemen om hun kennis te vergroten.

Pin dit bericht op Pinterest!

Misschien ook interessant: