Nieuws van Eckhardt Fotografie

Uit het archief: Verdienen met stockfotografie

Verdienen met stockfotografie

Verdienen met stockfotografie was in 2016 ons idee om extra inkomsten te genereren. Enkele bevriende fotografen verdienden een goed belegde boterham met de verkoop van hun foto’s bij bekende stockfotobureaus. Dat leek ons ook wel wat om op deze manier onze al gemaakte foto’s te verkopen. Wij hebben hier enige tijd erg veel tijd en energie in gestoken en uiteindelijk ook best geld mee verdiend. Wij hebben echter na enige tijd besloten te stoppen met deze manier van verkoop. Het is een aparte tak van fotografie waar wij ons minder in thuis voelen. Het was qua tijd en energie ook niet te combineren met onze fotografie in onze thuisstudio. Maar…. misschien is het wel wat voor jou! In dit artikel een  terugblik over het hoe en wat van stockfoto’s. 

Hoe en wat over stockfotografie

Het verkopen van foto’s heet stockfotografie (stock photography) en werkt heel eenvoudig. Als fotograaf bied jij jouw foto’s aan op een website van een stockagent (stocksite genoemd). Deze agent plaatst vervolgens jouw foto’s in zijn database welke toegankelijk is voor de klanten van de agent. Wordt een foto verkocht, dan krijg jij een deel van de opbrengst. Dezelfde foto kan zo vele malen verkocht worden zonder dat jij er op dat moment wat aan hoeft te doen. Hoe meer foto’s, hoe grote de kans op veel verkopen.

De verkoopprijs van een foto wordt door diverse zaken bepaald. Deze zaken hebben invloed op de verkoopprijs en daarmee de verdiensten voor de fotograaf. Als fotograaf krijg je namelijk een percentage van de opbrengst uitgekeerd en dit kan oplopen tot tientallen euro’s per verkochte foto. De prijs van een foto hangt van onderstaande zaken af.

  • de resolutie van de foto
  • de licentie voor gebruik
  • de exclusiviteit van de foto
  • het type kopende klant

Als fotograaf heb je de mogelijkheid en flexibiliteit om jouw foto’s op één of meerdere stocksites te plaatsen. Als jij je foto’s op meerdere stocksites aanbied is er een grotere kans dat je foto’s verkocht worden aangezien je toegang hebt tot meer potentiële kopers. Stocksites hebben echter liever dat je als fotograaf slechts voor één stocksite kiest. Hierdoor kunnen zij beelden leveren welke niet overal verkrijgbaar zijn. Als dank belonen zij ‘exclusieve fotografen’, dit zijn fotografen die hun werk slechts op één site aanbieden, met een hogere opbrengst (percentage van de opbrengst) per verkochte foto.

Hoe begin je als fotograaf je foto’s online te verkopen?

Iedere fotograaf kan zich gratis en vrijblijvend aanmelden bij de verschillende stocksites. Vrijwel alle stocksites hebben echter wel een toelatingskeuring voordat je foto’s mag verkopen. Deze keuringen zijn meestal zeer streng, dus wees daarom zeer kritisch bij het uploaden van je eerste serie foto’s. Als je de toelatingskeuring hebt gepasseerd mag je beginnen met het uploaden van je foto’s voor verkoop. Vaak kan je hier de foto’s, welke je voor de toelatingskeuring hebt gebruikt, wederom gebruiken. Ook deze foto’s worden altijd gekeurd voordat deze online komen te staan. Let er verder op dat het keuren van foto’s wel even kan duren. Dit verschilt per stocksite en varieert tussen de 24 en 172 uur. Iedere foto wordt namelijk gekeurd op zaken als scherpte (zoom eens in tot 100% en kijk of de foto scherp is), contrast, belichting, verkoopwaarde, en dergelijke. Zo’n toelatingskeuring is best pittig. Los van de technische vereisten wordt er ook best streng gekeken op de compositie en naar het beeld zelf. Het moet uiteraard wel goed verkoopbaar zijn.

Shutterstock

Shutterstock is één van de grootste en (bij veel fotografen) best lopende stocksite. Deze website verkoopt over de 5,5 miljoen foto’s, waarbij je als fotograaf $0,25 per download krijgt voor een standaard licentie en $28,- per download met een extended licentie. Nu kan het zijn dat de betaling van $0,25 per download laag lijkt, echter zal dit in praktijk toch zeer profijtelijk zijn. Vaste klanten met een maandelijkse bijdrage mogen namelijk 25 foto’s per dag downloaden. Hierdoor kan het aantal downloads per dag voor de fotograaf behoorlijk oplopen. Bij vele andere stocksites blijven de downloads per dag ver achterwege in vergelijking tot shutterstock. Een nadeel als fotograaf van deze website is de zware keuring welke je in het begin moet doorlopen. Dit doe je aan de hand van het uploaden van tien foto’s (waarbij binnen 48 uur de uitslag bekend is). De keuring is erg zwaar het zou zo maar kunnen dat je niet meteen wordt toegelaten. Hou echter vol, want deze stocksite loont zeker de moeite. Bedenk dat je voor deze stocksite veel, best heel veel, goedgekeurde foto’s moet uploaden om hier enigszins wat mee te kunnen verdienen.

Foto’s van onze duinen, foto’s van Den Haag en de bloembollenvelden verkochten toen op deze stocksite het beste.

De Nationale Beeldbank

De Nationale Beeldbank is een stocksite welke geheel gericht is op Nederlands beeld. Deze stocksite accepteert dan ook enkel beeld van met Nederland of de Nederlandse cultuur te maken heeft. Iedereen die foto’s kan maken, kan bij de Nederlandse beeldbank uploaden. Veel klanten van de Nationale Beeldbank zijn landelijke tijdschriften en kranten, dus mocht je hier een foto verkopen, dan is de kans groot dat je hem ergens tegen komt! Wij hebben dat enkele keren gehad en dat is in het begin best heel vreemd om je eigen foto in een onbekende folder ofzo tegen te komen.

Bij de Nationale Beeldbank krijg je direct een uitbetaling (let op, foto’s van verkoop 6,99 EUR zijn hier een uitzondering op). Een ander voordeel van de Nationale Beeldbank is dat zij de hoogste commissie per foto geven. Je krijg als fotograaf namelijk 50% van de verkoopprijs (excl. btw) terwijl dit bij de andere sites op 20% tot 40% ligt. Klik hier als jij je wilt aanmelden en/of kijk hier wat men verwacht van fotografen.

Oh wat waren wij trots toen wij bij deze twee stocksites werden toegelaten en onze eerste foto’s verkochten via deze kanalen. De ene dag een paar euro en de andere week zomaar 300 Euro (gebeurde niet elke week hoor!).

Toch zijn wij hier uiteindelijk mee gestopt.

Waarom? De databanken van stocksites bevatten miljoenen foto’s. Om deze foto’s vindbaar te maken voor klanten moeten de foto’s met extra informatie aangevuld worden.

Enkele zaken die ingevuld moeten worden zijn:

  • een titel
  • een omschrijving
  • zoekwoorden
  • categorieën
  • vrijwaringsformulieren (alleen bij personen)

Dus elke foto die je upload moet vooraf voorzien zijn van deze informatie. Hoe je het ook went of keert, dit moet allemaal met de hand worden ingevoerd. Per foto moeten keywords (sleutelwoorden) worden toegevoegd. Deze sleutelwoorden zijn omschrijvingen van het onderwerp van de foto. Door middel van deze omschrijvingen (of keyword) zal de potentiële koper de foto terug vinden met behulp van de zoekmachine van de stocksite. Het is echter wel van belang dat je dit accuraat doet. Te weinig sleutelwoorden kan er toe leiden dat je foto vrijwel niet gevonden (en daarmee gekocht) wordt. Te veel (onzinnige) sleutelwoorden kan eventueel tot afkeuring van de foto door de stocksite betekenen.

Onderscheiden als fotograaf

Daarnaast kwamen we er uiteindelijk ook achter dat de thuisstudio voor ons belangrijker was dan het maken van foto’s die het best zouden verkopen op de stocksites. Je hebt het dan vooral over bedrijfsfotografie en deels over natuurfotografie. De concurrentie is moordend en wij zagen te weinig mogelijkheden om ons te onderscheiden. Iets wat we bij zwangerschapsfotografie en artistieke fotografie wel voor elkaar hebben gekregen. En daar zijn we dan ook enorm trots op 🙂 

Verdienen met stockfotografie is echt wel goed mogelijk maar je moet er veel tijd in willen steken en uiteraard ook de perfecte foto maken die op dat moment gevraagd wordt door de kopers zoals reclamebureaus en de media. 

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen